top of page
  • Writer's pictureSOPHEA

IVF (In-vitro fertilization)

In-vitro fertilization atau juga dikenali sebagai rawatan bayi tabung uji berlaku apabila telur diambil dari isteri disenyawakan di dalam makmal oleh Embriologis (Embryologist). Telur yang telah disenyawakan ini akan menjadi embrio yang kemudiannya akan berkembang dan membahagi dari dua sel ke empat sel, ke lapan sel dan seterusnya. Embrio ini akan menjadi satu gumpalan sel yang padat sebelum dimasukkan semula ke dalam rahim.


Proses IVF ini terbahagi kepada lima langkah utama iaitu

1. Stimulasi kilang telur (ovary) isteri

Langkah ini melibatkan isteri mengambil suntikan hormon bagi merangsang pembesaran telur. Suntikan ini dilakukan setiap hari pada tempoh tertentu sambil melakukan saringan imbasan bunyi (Ultrasound) bagi memastikan jumlah dan saiz pembesaran yang optimum sebelum prosedur pengambilan telur.


2. Pengambilan telur melalui prosedur kecil

Pengambilan telur ini dilakukan di dalam dewan bedah. Isteri akan diberi ubat tidur sepenuhnya oleh pakar bius. Pada masa yang sama dengan menggunakan imbasan bunyi (ultrasound) sebagai panduan, telur yang telah matang akan dikutip. Prosedur ini dikategorikan sebagain prosedur kecil kerana ianya melibatkan penggunaan jarum di faraj untuk pengambilan telur. Jarum ini bersambung dengan pam yang akan menyedut telur yang telah matang di kilang telur di kedua belah kiri dan kanan. Selalunya prosedur kutipan telur ini berlaku dalam tempoh yang kurang dari 30 minit.


3. Sperma suami diproses

Pada hari yang sama telur dikutip, suami akan diminta mengeluarkan air mani bagi diproses dan mendapatkan sperma untuk langkah seterusnya.


4. Persenyawaan telur oleh sperma di dalam makmal dan pembesaran embrio

Di dalam makmal, telur isteri akan disenyawakan dengan sperma suami bagi proses persenyawaan berlaku. Seterusnya, telur yang telah disenyawakan ini akan membahagi menjadi embrio. Embrio ini akan membahagi dalam keadaan optima di dalam makmal buat beberapa hari sebelum ianya dikembalikan ke dalam rahim ibu.


5. Pengembalian embrio ke dalam rahim

Ini merupakan langkah terakhir dalam rawatan IVF, di mana embrio yang telah membahagi dan menjadi gumpalan sel yang padat akan diletakkan semula ke dalam rahim ibu. Langkah ini adalah lebih ringkas jika dibandingkan dengan prosedur pengambilan telur di mana ianya menggunakan tiub yang halus dimasukkan ke dalam rahim.


Seterusnya selepas 10 hari kemudian, ujian darah akan dilakukan bagi memeriksa paras hormon mengandung.




12,732 views0 comments

Recent Posts

See All

IUI (Intrauterine Insemination)

Intrauterine Insemination (IUI) atau juga dikenali sebagai permanian beradas yang dilakukan apabila sperma dari suami yang telah diproses akan dimasukkan ke dalam rahim isteri oleh Doktor. Tujuan pros

ICSI (Intracytoplamic Sperm Injection)

Intracytoplamic Sperm Injection (ICSI) pula adalah sejenis rawatan kesuburan yang hampir sama seperti IVF di atas. Namun perbezaannya adalah apa yang berlaku di dalam makmal. Jika IVF membenarkan sper

bottom of page